Algemene missie SKOVV

SKOVV staat voor kwalitatief goed onderwijs. Dit betekent voor ons dat we zo veel mogelijk proberen aan te sluiten bij ontwikkelingsbehoefte van ieder kind. 

Wat betekent dit voor onze visie op (hoog)begaafdheid? Om deze missie in praktijk vorm te kunnen geven, vinden wij het belangrijk om naast het reguliere aanbod voor al onze leerlingen, structureel zorg te dragen voor extra ondersteuning van kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte, waaronder de (hoog)begaafden. 

SKOVV heeft extra zorg voor deze groep kinderen. Dit omdat ze intellectueel op een dusdanig hoog niveau denken en leren, dat ze vaak onvoldoende uitgedaagd en gestimuleerd worden. Er is een reële kans dat ze hun motivatie en interesse in het schoolwerk gaan verliezen en een omgekeerd effect ontstaat: de leerlingen gaan onderpresteren en ontwikkelen sociaal-emotionele problemen. 

(Hoog)begaafde leerlingen komen er dus niet vanzelf. Het kind moet niet alleen zelf de mogelijkheden hebben, maar ook uit de omgeving de mogelijkheid krijgen om zijn/haar opvallende talenten daadwerkelijk te ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk structurele maatregelen te nemen om het onderwijs aan te passen aan de individuele behoeften van onze (hoog)begaafde leerlingen.  

Hierbij gaan we uit van de volgende uitgangspunten: 

  • Een (hoog)begaafd kind is voor ons een gewoon kind als alle anderen, maar verdient wel speciale aandacht die recht doet aan zijn/haar bijzondere capaciteiten. 
  • (Hoog)begaafde leerlingen moeten begeleid worden vanuit een doorgaande ontwikkelingslijn, die uitgaat van de individuele behoeften van de leerling. 
  • We richten ons bij de begeleiding op het leren denken (cognitieve uitdaging), het leren leren (studie/planningsvaardigheden) en het leren leven (sociaal-emotionele ontwikkeling). 
  • Talentontwikkeling kan alleen maar plaatsvinden vanuit een goed en veilig pedagogisch klimaat. Wij zijn attent op het welbevinden van onze (hoog)begaafde leerlingen. 
  • Wij werken handelingsgericht, waarbij we niet het accent willen leggen op de tekorten van leerlingen, maar juist op de talenten en mogelijkheden. 
  • We streven naar een optimale samenwerking tussen ouders en school/plusgroep. Alleen bij een goed samenspel tussen deze partijen kan het kind zich naar de mogelijkheden ontwikkelen.