Leerdoelen bovenschoolse plusgroep

In de Plusgroep wordt een extra, verbredend onderwijsaanbod geboden, aanvullend op wat het kind al doet binnen de eigen school. Het (hoog)begaafde kind wordt een specifiek programma geboden, waarin rekening gehouden wordt met zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele behoeften van het kind. De nadruk ligt hierbij op het aanleren van vaardigheden op het gebied van leren denken, leren leren en leren leven. ​

De Plusgroep is een plek waar het kind zichzelf kan zijn, zich niet hoeft aan te passen of in te houden en het zijn/haar unieke talenten kan laten zien. Het kind ontdekt hier dat er ook andere kinderen zijn die hetzelfde in elkaar zitten en dezelfde behoeften hebben. Dit nodigt uit tot vriendschap en versterkt het zelfbeeld. 

Doordat het kind intellectueel wordt uitgedaagd, neemt de motivatie toe. Het kan zich vastbijten in opdrachten die passen bij zijn/haar mogelijkheden en interesses. Het kind leert inzien dat er ook zaken zijn waar hij/zij nog niet zo goed in is en nog aan moet werken. De leerling moet zich hiervoor inspannen, leren structureren en plannen. Hierdoor wordt een goede werkhouding gestimuleerd.  

De leerlingen worden zo veel mogelijk betrokken bij hun eigen ontwikkeling. Dit vraagt een stukje zelfreflectie en metacognitie van de leerlingen op hun eigen handelen en werken. Hierdoor ervaren zij het leren als zinvol en neemt het welbevinden en de motivatie  toe. 

In de Plusgroep worden groepsopdrachten gestimuleerd, omdat er op gelijk ontwikkelingsniveau samengewerkt kan worden en dit goed is voor de sociale vorming van het kind.  

De leerdoelen die in de bovenschoolse Plusgroep nagestreefd worden, kunnen verdeeld worden in drie domeinen:  

- Leren leren. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van inzichten en vaardigheden die belangrijk zijn voor het verwerven en toepassen van kennis. Hierbij kunt u denken aan het ontwikkelen van een goede werkhouding, planmatig werken, diverse leerstrategieën en een adequate taakaanpak. Kinderen leren executieve functies (“uitvoerende vaardigheden”, vaardigheden die nodig zijn om een taak succesvol uit te voeren) bij zichzelf herkennen en deze te ontwikkelen. Daarnaast wordt in de Plusgroep gewerkt aan een positieve leerhouding volgens de mindsettheorie. Volgens deze theorie, ontwikkeld door Carol Dweck, kunnen mensen verdeeld worden in twee typen: mensen met een groeimindset en mensen met een vaste mindset. Kinderen met een vaste mindset geloven (bewust of onbewust) dat hun persoonlijke eigenschappen vaststaan. Kinderen met een groeimindset daarentegen geloven dat ze zichzelf steeds kunnen blijven verbeteren. In de Plusgroep worden kinderen zich bewust van het leerproces en de invloed van hun mindset hierop.  

- Leren denken. Dit houdt in dat de kinderen cognitief uitgedaagd worden door hen opdrachten te geven die hogere orde denkvaardigheden aanspreken, zoals analytisch denken, creatief denken en kritisch denken. 

 - Leren leven. Binnen dit domein staan kennis, houdingen en vaardigheden op het intrapersoonlijke en interpersoonlijke gebied centraal. Met andere woorden, kinderen leren inzicht krijgen in zichzelf en hoe zij het beste om kunnen gaan met anderen. Ook leren samenwerken valt onder dit domein. Plusgroep