Programma

Het programma kent een aantal vaste onderdelen. Bij deze onderdelen is het doel om de vaardigheden van de leerlingen te versterken. Het materiaal en de methodes die we hiervoor gebruiken zijn een middel om dit doel te behalen. 

  • Psycho-educatie , waarbij de kinderen inzicht krijgen in hun mindset, hun executieve functies en de ontwikkeling van vaardigheden. 
  • SEO, waarbij de nadruk vooral ligt op de eigenschappen en de kenmerken van hoogbegaafdheid. 
  • Zelfstandig projectwerk, waarbij het onderwerp afhankelijk is van interesses van het kind en het leren plannen en organiseren centraal staat. Een project wordt afgesloten met een presentatie aan de groep.  
  • Een groepsproject, waarin diverse sociaal-emotionele doelstellingen en doelstellingen op het gebied van leren leren centraal staan. 
  • Opdrachten waar kinderen intellectueel worden uitgedaagd en worden gestimuleerd om samen te werken. 
  • Debatteren (leren argumenteren en leren respecteren van de mening van een ander). 
  • Filosoferen (creatief en kritisch denken).   
  • Spaans, waarbij het leren leren gestimuleerd wordt.   
  • Creatieve opdrachten. 
  • Huiswerk waarbij het proces en niet het product centraal staat. 

 

Het gebruikte leermateriaal is specifiek bedoeld voor het (hoog)begaafde kind. Het is uitdagend materiaal dat: 

  • Meerwaarde heeft ten opzichte van de reguliere stof.  
  • Een beroep doet op de creativiteit en zelfstandigheid. 
  • Een onderzoekende houding stimuleert. 
  • Samenwerking vereist.  
  • Een beroep doet op de reflecterende houding. 

 

Een aantal methodes die we gebruiken zijn: 

  • ¡Qué Guay!Spaans voor de basisschool. 
  • Werkboek Mindset/LEF van het talentenlab. 
  • Hoogbegaafd, nou en?! Van Wendy Lammers van Toorenburg. 
  • Ben jij een Cheetah? Van Marianne van Zetten i.s.m. Novilo. 
  • Het grote vooruitwerklab deel 1 en 2. 

 

Daarnaast werken we met projecten, bijvoorbeeld: 

  • Ontwerpend leren volgens het model van de TU in Delft. 
  • Onderzoekend leren. 
  • Onderwerpen vanuit het wetenschapsknooppunt in Wageningen. 
  • Projecten op het gebied van geschiedenis, natuur en techniek,of aardrijkskunde. 
  • Fotografie. 
  • Schaken . 
  • Enz.